2013.01.25.
10:28

Írta: konyvesviktor

Minden működő KKV marketing stratégia alapja - 3. rész

A KKV marketing stratégia

Nagy titkot nem fogok elárulni ebben a posztban. A marketing stratégiáról egyesek könyveket írnak, vagy előadásokat tartanak, az ő munkájukhoz alig fogok tudni bármit is hozzátenni.
Van viszont egy részlet, amelyet nem elég hangsúlyozni, nem lehet elégszer leírni, elmondani, előadni:

A marketing stratégia legfontosabb eleme, hogy LEGYEN!

Hiába a temérdek szakkönyv, előadás, ingyenes ebook és sablon, ha nem állunk neki elkészíteni a stratégiát.
Nézzen magába: ha Ön is azok közé a cégvezetők / marketing vezetők közé tartozik, akik elvárják az alkalmazottaktól a tervszerűséget, de saját maga még mindig csak skicceket gyárt a fiókjának, akkor itt az idő, álljon neki MOST! Készítse el cége marketing stratégiáját. Itt most tényleg nem a mennyiség, hanem a minőség a fontos.

Segítségül álljon itt néhány szempont, amely alapján könnyen összeállítható egy működő KKV marketing stratégia.

Először is legyen a dokumentum tömör, tehát átlátható, olvasható mennyiség. 2-3 gépelt oldalnál nem kell, hogy több legyen, de az egyoldalas stratégia is működőképes lehet. Fontos, hogy tartalmazza a legfontosabb célokat és kereteket és a cég bármely munkatársa számára érthető legyen.

(Sokan a stratégiát összekeverik a mission & vision fogalmával. A mission&vision része lehet a marketing stratégiánknak, de ne keverjük össze a tervekkel, célokkal.
A “mission" és “vision” az “értékek” és a “stratégia” elemekkel együtt alkotják a stratégiai tervezés alapköveit.)

A stratégia tartalmazzon számszerű terveket, célokat és mérföldköveket, hosszú távra lefektetett alapokat, szabályokat, amelyekkel saját munkánkat határozzuk meg, vetítjük előre. A számok mindig ösztönzőek, pláne ha még nem értük el őket!

Példa a tervezettségre:

A marketing büdzsé legalább 75 százalékban kizárólag az értékesítés támogatására a fennmaradó arányban egyéb, márkaismertséget növelő akciókra fordítható. Ez az arány csak az éves X Ft-ot meghaladó bevétel után módosítható.”
Példa egy mérföldkőre: “Az értékesítő csapat akkor bővíthető, ha fél éven keresztül minden hónapban legalább X Ft-os forgalmat érünk el.

“Alkotmányos”, tehát a stratégiának nem kell részletes kampányterveket tartalmaznia, inkább keretet kell adnia a kampányoknak, úgy, mint egy alkotmánynak. Ehhez tartanunk kell magunkat akkor is, amikor az operatív feladatokkal foglalkozunk. Minden új ötlet esetében tegyük fel magunknak a kérdést: “Ez a kampány illeszkedik a stratégiánkba?”

Fontos, hogy észrevegyük, mikor dolgozunk ki marketing akciótervet és mikor nyúlunk bele a stratégiába. Ha többen dolgozunk a marketingen, akkor a stratégiai kérdéseket érintő akciókat minden alkalommal beszéljük át a többiekkel. Ha egyedül dolgozunk, akkor is tudnunk kell, hol a határ az “alkotmány” és a “törvény” között, mikor kell újragondolni a vállalat egészét érintő kérdéseket.

Példa a stratégia “alkotmányosságára”:

Stratégiai szint: (Az előző példánál maradva)

A marketing büdzsé 75-25 arányban az értékesítés támogatására és egyéb, márkaismertséget növelő akciókra fordítható.

Ez kampány szinten a következőt jelenti: Kaptunk egy hirdetési kupont, amit elhasználhatunk egy hetilapban image hirdetésre. Tegyük fel magunknak a kérdést: “Van rá keret, hogy image kampányt indítsunk?” vagy: “Van olyan értékesítést támogató üzenetem, amit ebben a lapban meghirdethetek?” Ha mindkét kérdésre negatív a válasz, akkor köszönjük meg a kupont, vagy tegyük el későbbi egy akcióra, de ne vegyünk meg valamit csak azért, mert éppen “akciós” volt!

Legnehezebb azt elérni, hogy következetesek legyünk a marketingünkben, pláne, ha egyszemélyes hadseregként vezetjük a céget és intézzük marketing ügyeinket. Ismerős az érzés, amikor beugrik egy új ötlet, ami tuti biztosan működik, de nem igazán passzol bele az eddigi kommunikációnkba? Mégis ott motoszkál a fejben, és annak ellenére is megcsináljuk, hogy tudtuk az elején, hogy ezt nem szabad?
Példának lásd az előző kuponos akciót. Ön élne a lehetőséggel? Ugye?
Ráadásul mindig meg tudjuk magyarázni magunknak, hogy miért nem baj, hogy eltértünk kicsit a stratégiánktól, mindig van kifogás, ugyanis csak magunknak tartozunk elszámolással. Pont emiatt ez a legnehezebb része, hiszen ha nincs senki, aki megdorgál miatta, akkor nem is történt semmi “szabályellenes”.
Legyünk tehát következetesek, az egységes marketing tevékenység meghozza a gyümölcsét!

A fentiekből úgy tűnik, hogy mégiscsak hosszú, bonyolult, szigorú dokumentumot kell készítenünk, de ez nem igaz. A stratégia nem kell hogy statikus legyen, nem kell hogy hosszú legyen és nem kell, hogy szigorú legyen. Szabjuk személyre a stratégiánkat, legyen olyan, mint amilyenek mi vagyunk. De ne csak tervezgessük, hanem álljunk is neki!

Utószó:
Ha a klasszikus marketing stratégia elemeit szeretné használni, tegye azt. A tartalmát tekintve hasznos, ha azt keretbe foglaljuk, és megfogalmazzuk a poziciónkat a piacon, a célcsoportot, akiknek eladunk, összeírjuk a tevékenységünket a 4P szerint. Ez viszont nem kötelező. A stratégia szóljon arról, hogy miben vagyunk jók és ezzel milyen csoportok milyen problémáit tudunk megoldani.

A marketing stratégiánkkal ne másoknak próbáljunk megfelelni, hanem saját magunknak teremtsük meg a jövőbeli marketing tevékenységünk alapjait!

Szólj hozzá!

Címkék: stratégia alapok

A bejegyzés trackback címe:

https://b2bmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr235042703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása